Još od davnina svrha nakita bila je isticanje i izražavanje ljudske individualnosti, simbol određenog uspjeha ili činova u skupini.
Prvi nakit bio je uglavnom životinjskog porijekla kao što su kosti, zubi, koža, perje, školjke dok se danas od takve vrste nakita zazire. Nakit u davnim vremenima često je služio kako bi istaknuo sposobnost ratnika ili intenzivirao duhovnost pojedinaca unutar skupine.
Neka se načela u nakitu ipak nisu promijenila i mnogo godina kasnije a jedno od načela je i da nakit mora izazvati određenu emociju. Kako većina nakita nema svoju uporabnu svrhu osim kada se radi o ukosnicama ili broševima koji mogu poslužiti za kopčanje šala, ono što nakit mora sadržavati je priču. Kada kažem “priču” pritom mislim na neku pozadinu i kontekst ideje. Nekada je to priča o uspomeni iz djetinjstva, nekada o borbi za određena prava ili zaštitu okoliša, nekada je to priča o zajedništvu i pripadnosti. Nekada stvaramo nakit prema priči a nekada priču prema nakitu. Više o idejama i inspiracijama u nastavku.
Ideja
Danas je veoma teško osmisliti originalan nakit s pričom koja bi izazvala određenu emociju stoga se većina nakita svodi na varijacije već viđenog. Ako se odlučite na redizajn već viđenog nakita onda on treba sadržavati nešto čime ste ga unaprijedili i poboljšali ili učinili sebi svojstvenim. Osobno ipak težim stvaranju nečega novog što će nadahnuti druge autore i umjetnike iz drugih sfera.
U utrci za uspjehom koji neki pogrešno tumače iznosom na računu nerijetko se zaboravljaju iskonske vrijednosti u umjetnosti. Često se zaboravlja kako umjetnik u svoje djelo umeće i dio svojeg duha pa je samim time teško smatrati idejom i cijeniti kreativni proces ako iza njega stoji samo mala izmjena postojećeg nakita.
Sada kada smo rekli što ideja nije, možemo krenuti ispravnim putem što ideja jest odnosno što ideja jest za mene osobno a možda će se većina složiti.
Kada izrađujemo nakit inspiraciju često vučemo iz svoje okoline, gotovo najčešće iz prirode pa su tako ipak tu flora i fauna glavne teme već desetljećima. Nakit inspiriran panterama (Cartier), meduzom (Versace), leptirima, ribama, sovama (Sovilj), biljkama i cvijećem (Lapidarium). Moj osobni odabir ipak ide više u smjeru urbanog pa me tako često inspirira arhitektura. Kolekcija inspirirana Hendrixovim mostom je možda najbolji primjer i jedan od prvih radova koji sam razvio u kolekciju nakita. Cigla inspirirana zajedništvom u potresima koji su nas zadesili prošle godine proizvela je drugu kolekciju na kojoj još uvijek radim. Inspiraciju za nakit promatram kao formu pa gdje god vidim formu koja mi odgovara, ona mi posluži za inspiraciju novog komada nakita. Neke ideje ostaju nerealizirane, strpljivo čekajući svoj trenutak. Sudeći prema knjizi Elizabeth Gilbert (Big Magic) nerealizirane ideje ne umiru već kreću u potragu kreativca koji će ideju realizirati. Topla preporuka knjige koja će vas svakako ohrabriti u kreativnim procesima. Kada razmišljamo o ideji u nakitu onda obavezno moramo razmišljati i o njegovoj praktičnosti i hoće li biti jednako dobra narukvica, prsten i naušnice. Volim kada nakit ima svoju priču, kada u nekome izazove emociju i kada ga se može oformiti u kolekciju a to nije uvijek lagano i izvedivo. Često me inspiriraju neki ružni događaji kao što su elementarne nepogode, anomalije u društvu, postapokaliptično-urbana situacija, zub vremena.
U svim tim ružnim događajima pokušavam pronaći estetiku i ljepotu i gotovo uvijek ona postoji iako nije uvijek lako izraditi nakit koji će tu ljepotu ispravno prikazati. Jedan od procesa koji volim je i izrada nakita od ostataka iz prethodnih komada jer onda prepuštam da se nakit stvara sam kroz mene. Nekad je najbolje krenuti s izradom i vidjeti u kojem će nas smjeru odvesti. Recikliranje je uvijek dobra opcija.
Koja god ideja bila ne savjetujem da je se držite prečvrsto već dopustite da tijekom procesa, ako poželi, postane nešto drugo. Ideju držite kao što biste držali kornet sladoleda, ne prečvrsto da ne pukne i ne preslabo da padne u zaborav.


Realizacija
Mnogo je tehničkih mogućnosti u izradi nakita no onu koju preporučujem za početnike je uvijek ručna izrada. Ručnu izradu zamislite kao matematiku, jednom kada ju savladate otkrivat ćete razne primjene alata kako biste došli do cilja. Iako postoje kalkulatori oni vam bez osnovnog znanja neće biti od neke pomoći bez poznavanja osnova matematike. Preskakanje koraka može biti primamljivo no ubrzanim procesom preskočit ćete i vrlo vrijedne procese istraživanja alata i njihovih ali i vaših granica.
Ako govorimo o izradi kolekcije nakita onda se tu svakako radi o većim količinama istog nakita a višestruka ručna izrada istog komada zna biti zahtjevna. Ručna izrada više komada istog nakita s vremenom postaje psihološki sve zahtjevnija jer vas više neće ispunjavati kao prvi komadi. S druge pak strane bit ćete brži u izradi i otkriti jednostavnije načine izrade. Osim toga što je naporno, mislim da usporava daljnji kreativni rast i razvoj pa vas tako koči da nastavite stvarati.
Ako se odlučite izrađivati kolekciju nakita onda svakako potražite optimalan način za izvedbu. Nekada to može biti lasersko rezanje metala ili rezanje CNC strojem, nekada je to tehnika lijevanja metalnog komada a nekada štancanje (utiskivanje pod pritiskom). U tom slučaju svakako potražite savjet i pomoć osoba koje su taj put već prošle. Ovdje bih spomenuo jednu zgodnu diobu ljudi na dvije skupine a na koju sam naišao prije koju godinu a učinila mi se prikladnom.

Dakle, jedna vrsta ljudi rekla bi “Ja sam morao proći kroz to pa bi trebao i ti” dok bi druga skupina bila mišljenja “Ja sam prošao kroz to, pa ću se potruditi da ti ne moraš”. Kada ste god u mogućnosti odaberite biti u drugoj skupini ljudi jer ste tako korisniji društvu a i vi ćete se osjećati bolje.
Da se ipak vratimo na ručnu izradu prototipa ili prvog komada nakita ili kako ga popularno zovemo unikata. Čak i ako krenete u ručnu izradu drugog istog takvog komada gotovo je sigurno da će biti različiti i u tome je njihova ljepota. Osobno, kod ručne izrade ne težim savršenstvu već upravo suprotno, nastojim da nakit ima svoj karakter i sve svoje nesavršenosti koje ga čine unikatnim i posebnim. Istražujte i nemojte biti oštri prema sebi. Izrada je proces i treba posvetiti vremena učenju.

Odabir materijala
Većina početnika koja je odabrala izradu nakita od metala kreće raditi s bakrom. Vrlo je dostupan u raznim oblicima i prilično jeftin u usporedbi s plemenitim metalima kao što je srebro i zlato. Nakit je naravno moguće raditi i u drugim materijalima kao što su koža, drvo, epoksi smola itd.. no ovdje ćemo se fokusirati na izradu nakita od metala. Metali imaju puno prednosti u usporedbi s drugim materijalima a neke od glavnih karakteristika su da se može taliti, lotati, oblikovati, polirati do visokog sjaja i u usporedbi s ostalim materijalima definitivno je dugotrajniji.
Kada govorimo o bakru, iako je povoljan i lako dostupan on ima svojih mana a jedna od njih je i brzo oksidiranje. Oksidi na metalu se stvaraju utjecajem kisika i vlage (znoj, parfem, kreme, voda) pa se nerijetko može uočiti i trag na koži (zelene boje) koji ostavlja bakar u kombinaciji sa znojem. Postoje rješenja koja to mogu odgoditi ali nikako spriječiti.
Srebro je već puno bolji ali i skuplji odabir. Gruba usporedba cijene srebra i bakra je otprilike 1:70 što bi značilo da za jednu kilu srebra možete kupiti 70 kila bakra. Srebro puno sporije oksidira od bakra i smatra se baš kao i zlato plemenitim metalom. U usporedbi s bakrom puno je čišći i ugodniji za raditi i svakako je moj favorit među metalima.



Alati
Prilikom izrade nakita bitno je imati pristup radnom stolu i ručnom alatu. Zlatarski radni stolovi se razlikuju od običnih radnih stolova zbog oblika radne površine (radna ploča je urezana) i ladice ili usisavača za skupljanje vrijedne prašine. Od ručnih alata (a ima ih mnogo) bitna su razna kliješta, čekići, turpije raznih oblika i veličina, šubler (pomična mjerka), pincete i brener (plamenik) u kombinaciji s plinskom bocom. Iznimno je bitan i jedan električni alat a to je tzv biaks ili elektromotor s ručkom koji koristite za poliranje i finu obradu ili određenu teksturu.
Ovisno o predmetu izrade bit će vam potrebno i puno više ručnog alata ali za same osnove, a možda i više od toga, bit će vam dovoljno ovo što sam naveo. Pila vam služi da ispilite određenu formu iz lima, čekićem i kliještima možete formirati tanje komada lima ili žice a turpijama ćete lakše obraditi oštre rubove ili nepravilnosti. Prije formiranja metala potrebno je metal zagrijati do užarene boje tako će formiranje biti manje stresno za metal a lakše za vas. Zagrijavanjem se struktura atoma metala mijenja a kada se krene formirati i hladiti opet se vraća u čvrsto stanje tako u stvaranju nekih komada nakita moramo grijati i hladiti ih po nekoliko puta.

Priprema materijala
Nekoliko je formi materijala koji se mogu nabaviti u rafinerijama a to su lim, žica i meni osobno najdraži firkant (germanizam potekao od dviju riječi vier – četiri i kant – kut) odnosno četvrtasta šipka. Sve ove forme možete uz određene alate i dovoljno jak plamenik istaliti i sami no za početak možda je jednostavnije, sigurnije i jeftinije da materijal u određenoj formi nabavite u rafineriji. Sve te forme moguće je kupiti u različitim debljinama stoga trebate odlučiti koje debljine materijala vam najviše odgovaraju.


Motivacija
S vremenom i iskustvom bit će sve lakše i brže stoga naučite balansirati između kreativnog razmišljanja i realizacije kako ne biste pogrešno ocijenili da to nije za vas samo zbog toga što realizacija ne prati ideju. Dajte si vremena da stvorite određenu rutinu i posvetite određeno vrijeme, osim na promišljanje, i na izradu. Postoje trenuci kada ne znate otkuda početi a takvi trenuci događaju se i onima koji posla nemaju jednako kao i onima koji ga imaju previše. U takvim situacijama nekad će pomoći ako sjednete za radni stol i krenete pospremati alat ili čistiti radni stol. Dozvolite si kreativni nered na stolu no držite ga pod kontrolom jer se jako puno vremena zna izgubiti samo tražeći alat koji vam je potreban. Kao što smo rekli ranije, nemojte biti oštri prema sebi. Metaforički rečeno – plutajte ako se osjećate umorno kako biste mogli nastaviti plivati. Previše plivanja iscrpit će vas a previše plutanja neće vas nigdje dovesti.
Nadam se da vam je proces stvaranja i izrade nakita malo jasniji te da ćete se bez straha upustiti u kreativno istraživanje.


Adriano Nokaj rođen je u Zagrebu u obrtničkoj obitelji 1986. godine. Cijelo djetinjstvo bilo je prožeto nakitom pa iako ekonomist po struci svoju strast ipak je odlučio ispoljavati kroz nakit. Otac, suprug a ujedno i dizajner nakita zaljubljen u pisanje. U njegovom fokusu je muški nakit – spoj grubog i nježnog dizajna, koji ostavlja dojam ležerne nezavršenosti, a u isto vrijeme čini unikatan komad nakita kojeg je nemoguće ponoviti. Čvrstoća metala omekšana je organskim formama, te nosi jasan pečat ručne obrade i zaboravljenih vještina. Inspiracija je uvijek priroda i njeni utjecaji, nesavršenosti koje čine karakter, njena nepredvidivost. Jak kontrast, suprotnosti koje su prisutne u svima nama, Adriano komunicira putem nakita, koristeći plemenite i neplemenite metale, u plemenitom nastojanju da u svemu pronađe ljepotu.